Europejski Dzień Języków Obcych
26 września obchodziliśmy Europejski Dzień Języków Obcych - pierwszy etap innowacji pedagogicznej realizowanej w naszej szkole. Uczniowie klas najmłodszych na języku angielskim kolorowali obrazy przedstawiające zabytki i charakterystyczne budowle - typowe dla różnych państw oraz flagi różnych krajów. Na końcu uczniowie klasy II przygotowali z tych flag najdłuższą girlandę, która ozdobiła nasze korytarze. Pozostali uczniowie klas IV-VIII brali udział w różnego rodzaju quizach językowych w języku angielskim, pracowali w parach i grupach rozwiązując łamigłówki kulturoznawcze, odpowiadali na pytania dot. prostych zwrotów w różnych językach, dopasowywali idiomy do definicji i mieli możliwość posłuchania wypowiedzi ludzi w różnych językach za pomocą kodów QR (z wykorzystaniem aplikacji komórkowej). I to wszystko działo się w ramach lekcji języka angielskiego! Uczniowie klasy VII również przygotowali flagi krajów niemieckojęzycznych, a podczas zajęć języka niemieckiego przyrządzili sałatkę owocową (Obstsalat) na podstawie niemieckiego przepisu. Nawiązali tym samym do zasad zdrowego odżywiania się i promocji zdrowia.
Wcześniej, na lekcji informatyki przygotowali w grupach prezentacje multimedialne o krajach niemieckojęzycznych (Niemcy, Austria Szwajcaria, Luksemburg, Lichtenstein). Prezentacje zostały wyświetlone na tablicy multimedialnej na korytarzu szkolnym dla wszystkim uczniów. Klasa VIII przygotowywała Collage o Niemczech, który umieścili na korytarzu szkolnym, gdzie został też przygotowany kącik podróżniczy pod hasłem: UCZCIE SIE JĘZYKÓW - WARTO ZWIEDZAĆ ŚWIAT. Drugim etapem innowacji będzie udział naszych uczniów w projekcie edukacyjno-językowym EUROWEEK ( udział w zajęciach prowadzonych przez wolontariuszy z różnych krajów) i pięciodniowy wyjazd do Kotliny Kłodzkiej. Kolejnym etapem będzie udział uczniów i nauczycieli w wycieczce do stolicy Niemiec. Wśród atrakcji zaplanowano zwiedzanie Placu Aleksandra, Placu Poczdamskiego, dzielnicy rządowej, Bramy Brandenburskiej, Parlamentu, Alei Pod Lipami oraz Pomnika Pomordowanych Żydów Europy. Uczniowie odwiedzą też wystawę samochodów i samolotów w muzeum techniki a po zmroku czas spędzą na jarmarku bożonarodzeniowym gdzie będzie można poczuć atmosferę zbliżających się Świąt.
Celem wprowadzonej innowacji pedagogicznej jest zmotywowanie uczniów do nauki języków obcych, poznanie i poszerzanie wiedzy na temat kultury i obyczajów w różnych krajach, przełamanie postaw ksenofobicznych i budowanie postawy tolerancji wobec innych narodów oraz kultur, kształtowanie i rozwijanie kluczowych kompetencji językowych tj. słuchania ze zrozumieniem, czytania ze zrozumieniem, pisania i umiejętności komunikacyjnych w codziennych sytuacjach.
Koordynatorzy projektu: mgr Agnieszka Bryła - nauczyciel j. angielskiego oraz mgr Beata Sieradzka - nauczyciel j. niemieckiego