Europejski Dzień Języków Obcych

26 września obchodziliśmy  Europejski Dzień Języków Obcych - pierwszy etap innowacji pedagogicznej realizowanej w naszej szkole. Uczniowie klas najmłodszych na języku angielskim kolorowali obrazy przedstawiające zabytki i charakterystyczne budowle - typowe dla różnych państw  oraz flagi różnych krajów. Na końcu uczniowie klasy II  przygotowali z tych flag najdłuższą girlandę, która ozdobiła nasze korytarze.  Pozostali uczniowie klas IV-VIII brali udział w różnego rodzaju quizach językowych w języku angielskim, pracowali w parach i grupach rozwiązując łamigłówki kulturoznawcze, odpowiadali na pytania dot. prostych zwrotów w różnych językach, dopasowywali idiomy do  definicji i mieli możliwość posłuchania wypowiedzi ludzi w różnych językach za pomocą kodów QR (z wykorzystaniem aplikacji komórkowej).  I to wszystko działo się w ramach lekcji języka angielskiego! Uczniowie klasy VII również przygotowali flagi krajów niemieckojęzycznych, a podczas zajęć języka niemieckiego  przyrządzili sałatkę owocową (Obstsalat) na podstawie  niemieckiego przepisu. Nawiązali tym samym do zasad zdrowego odżywiania się i promocji zdrowia.
Wcześniej, na lekcji informatyki przygotowali w grupach prezentacje multimedialne o krajach niemieckojęzycznych (Niemcy, Austria  Szwajcaria, Luksemburg, Lichtenstein). Prezentacje zostały wyświetlone na tablicy multimedialnej na korytarzu szkolnym dla wszystkim uczniów. Klasa VIII  przygotowywała Collage o Niemczech, który umieścili na korytarzu szkolnym, gdzie został też przygotowany kącik podróżniczy pod hasłem: UCZCIE SIE JĘZYKÓW - WARTO ZWIEDZAĆ ŚWIAT. Drugim etapem innowacji będzie udział naszych uczniów w projekcie edukacyjno-językowym EUROWEEK  ( udział w zajęciach prowadzonych przez wolontariuszy z różnych krajów) i  pięciodniowy wyjazd do Kotliny Kłodzkiej. Kolejnym etapem będzie udział uczniów i nauczycieli w wycieczce do stolicy Niemiec. Wśród atrakcji zaplanowano zwiedzanie Placu Aleksandra, Placu Poczdamskiego, dzielnicy rządowej, Bramy Brandenburskiej, Parlamentu, Alei Pod Lipami oraz Pomnika Pomordowanych Żydów Europy. Uczniowie odwiedzą też wystawę samochodów i samolotów w muzeum techniki a po zmroku czas spędzą na jarmarku bożonarodzeniowym gdzie będzie można poczuć atmosferę zbliżających się Świąt.
 Celem wprowadzonej innowacji pedagogicznej jest zmotywowanie uczniów do nauki języków obcych, poznanie i poszerzanie wiedzy na temat kultury i obyczajów w różnych krajach, przełamanie postaw ksenofobicznych i budowanie postawy tolerancji wobec innych narodów oraz kultur, kształtowanie i rozwijanie kluczowych kompetencji językowych tj. słuchania ze zrozumieniem, czytania ze zrozumieniem, pisania i umiejętności komunikacyjnych w codziennych sytuacjach.

Koordynatorzy projektu: mgr Agnieszka Bryła - nauczyciel j. angielskiego oraz mgr Beata Sieradzka - nauczyciel j. niemieckiego