Polonistyczne i historyczne potyczki z lekturą Aleksandra Fredry „Zemsta”
8 października 2020 roku w naszej szkole miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Uczniowie klasy VII mieli możliwość wzięcia udziału w najdłuższej lekcji w historii tej szkoły. Zajęcia trwały od godziny 7.30 do 14.30. Cykl tematów poświęcony był omówieniu lektury Aleksandra Fredry „Zemsta” i nosił tytuł „Polonistyczne i historyczne potyczki z lekturą Aleksandra Fredry „Zemsta”. Uczniowie Klasy VII wspólnie z Paniami: Martą Jaśkiewicz, Moniką Waliś-Trubacz i Izabelą Chankiewicz pracowali nad zagadnieniami z lektury.
Lekcja była niezwykła z jeszcze jednego powodu. Były to zajęcia otwarte dla całego Grona Pedagogicznego. Pani Dyrektor i Nauczyciele mogli w każdej chwili wejść i obejrzeć nasze zmagania z lekturą. Pani Dyrektor mgr Magdalena Mikołajczyk była z nami przez cały czas trwania zajęć,
w dobrych momentach, i w tych, w których przeżywaliśmy kryzys i odczuwaliśmy już zmęczenie.
Wśród nauczycieli, którzy przyszli obejrzeć naszą pracę byli między innymi: Pani Beata Sieradzka, Pani Anna Balcerzyk, Pani Monika Raniś, Pani Elżbieta Kupaj i Ksiądz Damian Weiss.
Na dwóch pierwszych lekcjach, wspólnie z nauczycielkami języka polskiego, przybliżyliśmy sylwetkę Aleksandra Fredry, a także poznaliśmy świat przedstawiony w lekturze. Wymieniliśmy bohaterów pierwszo i drugoplanowych, bardzo dokładnie omówiliśmy ich cechy i role, które odegrali w utworze. Następnie przeszliśmy do określania czasu i miejsca akcji oraz do stworzenia planu wydarzeń. Wyszukiwaliśmy i analizowaliśmy również najważniejsze cytaty w utworze. Niektóre z nich weszły na stałe do naszego języka. Skupiliśmy się także na wyjaśnieniu tytułu dramatu, a także na określeniu przyczyn konfliktu w „Zemście”.
Następnie głos został oddany Pani Izabeli Chankiewicz, nauczycielce historii, która omówiła
z uczniami tło historyczne komedii Aleksandra Fredry. Podczas tych zajęć przypomniano informacje o ideologii sarmatyzmu, która kształtowała politykę polskiej szlachty-grupy, której postawy zostały przedstawione w lekturze. Uczniowie również scharakteryzowali złotą wolność szlachecką. Jeden
z głównych bohaterów „Zemsty” - Cześnik Raptusiewicz brał udział w Konfederacji Barskiej , której przyczyny i skutki dla państwa polskiego omówione zostały w trakcie zajęć historii.
Na następnych zajęciach odkrywaliśmy kolejne polonistyczne tajniki lektury. Omówiliśmy cechy gatunkowe utworu, poznaliśmy czym jest komedia i dramat. Przybliżyliśmy zagadnienia związane
z akcją w utworze. Na wcześniej stworzonych planach wydarzeń zaznaczyliśmy poszczególne elementy akcji, np. punkt kulminacyjny.
Uczniom bardzo podobało się zadanie aktorskie, które polegało na tym, że mieli oni wcielić się we wskazane postacie z lektury. Pokazać wszystkim zgromadzonym sposób zachowania bohaterów oraz ich spojrzenie na spór o mur. Przy tym zadaniu było mnóstwo śmiechu. Wszyscy bardzo dobrze odegrali swoje role.
Na kolejnej lekcji skupiliśmy się na omówieniu zagadnienia komizmu w utworze. Poznaliśmy, czym jest komizm oraz jakie są jego rodzaje. Uczniowie wyszukiwali w tekstach lektury poszczególne rodzaje komizmu.
Jako podsumowanie zajęć uczniowie mieli za zadanie wymienić trzy rzeczy, które z tej lekcji zabraliby do wirtualnego plecaka. Dzieci podawały różne pomysły. Jedni zapamiętali bohaterów, inni najważniejsze cytaty. Jednak wszyscy uczestnicy zajęć zgodnie stwierdzili, że najbardziej zaskoczył ich koniec utworu. Zemsta doprowadziła do pojednania wśród zwaśnionych rodów.
Zwieńczeniem cyklu godzin poświęconych dramatowi było wspólne oglądanie filmowej ekranizacji dzieła Aleksandra Fredry. Wszyscy mogliśmy zobaczyć, czy Andrzejowi Wajdzie udało się uchwycić piękno i kunszt lektury Aleksandra Fredry.
Mamy nadzieję, że takie lekcje na stałe zagoszczą w kalendarzu wydarzeń naszej szkoły.
Okiem ucznia!
Zapowiadał się zwykły czwartkowy dzień, a okazał się pełen emocji. Na początku był stresujący, a potem było ciekawie i ekscytująco.
Na pierwszej lekcji odwiedziła nas Pani Dyrektor, która towarzyszyła nam do końca zajęć. Wtedy zaczął się stres, że pójdzie nam źle. Robiliśmy ciekawe zadania na temat naszej lektury „Zemsty”. Zajęcia prowadziły Pani Marta Jaśkiewicz, Pani Monika Waliś-Trubacz oraz Pani Izabela Chankiewicz. Odwiedzało nas wielu nauczycieli, którzy patrzyli na to, jak pracujemy. Dwie pierwsze lekcje były stresujące, ale stopniowo nerwy nas opuszczały.
Najciekawsze było dla mnie to, gdy odgrywaliśmy scenki z lektury. Polegało to na tym, że wcielaliśmy się w postać bohatera książki, pisaliśmy tekst, a następnie zachowywaliśmy się jakbyśmy byli tymi postaciami. Odbyła się też lekcja historii, na której omawialiśmy tło historyczne książki.
Nigdy nie przypuściłabym, że taka lekcja się odbędzie. Była ona najdłuższą lekcją języka polskiego, trwającą od godziny 7:30 do 14:35. Na pewno zapamiętam ją do końca życia. Bardzo mi się podobała.
Ada
W czwartek, 8 października 2020 r., odbyła się najdłuższa lekcja języka polskiego w historii naszej szkoły. Było trochę stresu, ponieważ na tą lekcję mógł wejść każdy nauczyciel oraz Pani Dyrektor (była to lekcja otwarta). Omawialiśmy lekturę Aleksandra Fredry pt. „Zemsta”. Lekcje trwały od godziny 7:30 do 14:35, prowadzącymi były Pani Marta Jaśkiewicz, Pani Monika Waliś-Trubacz oraz Pani Izabela Chankiewicz. Myślałam, że lekcje będą gorsze, a okazały się być ciekawe. Spodobało mi się najbardziej odgrywanie scen z książki. Był to fascynujący pomysł na omówienie lektury.
Maja
Nasza wychowawczyni od tygodnia mówiła nam, że czeka nas najdłuższa lekcja języka polskiego w historii naszej szkoły, która będzie trwała od godziny 7:30 do 14:35. Cała nasza klasa przeżywała to wydarzenie, ale okazało się, że zajęcia były ciekawe i zawierały dużo wiadomości na temat naszej omawianej lektury A. Fredry pt. „Zemsta”. Lekcje te poprowadziły Pani Marta Jaśkiewicz, Pani Monika Waliś-Trubacz oraz Pani Izabela Chankiewicz.
Blanka
8 października 2020 r. w naszej klasie odbyła się lekcja otwarta, w której mogli uczestniczyć również inni nauczyciele. Przez cały dzień dwie panie polonistki omawiały razem z nami „Zemstę” Aleksandra Fredry. Określaliśmy razem świat przedstawiony, opowiadaliśmy o życiu bohaterów, wskazywaliśmy ich cechy oraz wykonywaliśmy różne zadania typu układanie planu wydarzeń, odgrywanie scen i wypełnianie kart pracy. W ciągu lekcji omówiliśmy również z panią Izabelą Chankiewicz tło historyczne lektury. Przez cały czas towarzyszyła nam Pani Dyrektor, która również przyłączyła się do nas. Pod koniec dnia obejrzeliśmy ekranizację filmową „Zemsty”. Po raz pierwszy w naszej szkole odbyła się tak długa lekcja, jednak mimo to minęła miło i przyjemnie. Wydaje mi się, że wszyscy zapamiętamy ten dzień na długo. Sama wyniosłam z tej lekcji dużo, między innymi: spostrzeżenia dotyczące silnej miłości i więzi, która łączyła Wacława i Klarę oraz częste powiedzonko Cześnika Raptusiewicza, jakim było „Mocium Panie”.
Kinga
W czwartek 8 października 2020 r. odbyła się najdłuższa lekcja języka polskiego w naszej szkole. Podczas niej omawialiśmy książkę A. Fredry pt. „Zemsta”. Prowadziły ją Pani Marta Jaśkiewicz oraz Pani Monika Waliś-Trubacz. Zajęcia były otwarte, to znaczy, że Pani Dyrektor i wszyscy nauczyciele mogli wejść w dowolnej chwili. Czasami pomagali oni nam w zadaniach. Początkowo lekcja była stresująca, lecz po pewnym czasie wszyscy byli uspokojeni. Na jedną godzinę prowadzenie przejęła Pani Izabela Chankiewicz, z którą omówiliśmy historyczne tło książki. Niezmiernie spodobał mi się pomysł polonistek, bo nigdy nie mieliśmy tyle zabawy i śmiechu podczas omawiania jakiejkolwiek lektury. Bardzo dziękuję wszystkim nauczycielkom – organizatorkom tych zajęć. Na koniec padło pytanie co wyniesiemy z tej lekcji w metaforycznym plecaku. Według mnie jest to stwierdzenie, że zemsta może doprowadzić do zgody. Był to oryginalny pomysł na analizowanie obowiązkowej książki w klasie VII.
Natan
Tekst: Monika Waliś-Trubacz, Marta Jaśkiewicz, Izabela Chankiewicz oraz uczniowie klasy VII
Zdjęcia: Monika Waliś-Trubacz